رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اتوبوس‌های برقی فرایند تایید استاندارد را طی می‌کنند | شهریور امسال بخشی از خط یک بی‌آرتی مشهد برقی می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۵۶۸۴
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
اتوبوس‌های برقی فرایند تایید استاندارد را طی می‌کنند | شهریور امسال بخشی از خط یک بی‌آرتی مشهد برقی می‌شود
امسال مرحله نخست برقی‌­سازی خط یک بی‌­آرتی اجرا می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۰ بود که نخستین اتوبوس‌برقی ساخت داخل با همکاری شرکت مپنا، گروه خودروسازی عقاب‌افشان و شهرداری مشهد در این کلان‌شهر رونمایی و براساس تفاهم‌نامه‌ای که در همان زمان منعقد شد قرار بر این بود که شرکت سازنده پس از گرفتن استاندارد‌های لازم این اتوبوس و درنهایت انجام فرایند پلاک‌گذاری آن تعداد صد دستگاه از این مدل اتوبوس را تولید کند و در اختیار شهرداری مشهد قرار دهد.

با توجه به اینکه اتوبوس ساخته‌شده نخستین نمونه اتوبوس‌برقی ساخته شده در کشور و پیش از این نمونه مشابهی نداشته است، از همین‌رو استاندارد‌هایی که باید برای این اتوبوس اخذ شود تعریف نشده است، بنابراین فرایند دریافت استاندارد موردنیاز تردد این اتوبوس در شهر مشهد با تأخیر روبه‌رو شد و شرکت‌های سازنده این اتوبوس همچنان درگیر گرفتن استاندارد‌های آن هستند، اما طبق اعلام معاون فنی و عمران سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد، شرکت‌های سازنده وعده داده‌اند که تا پایان شهریور امسال سرانجام استاندارد‌های موردنیاز این اتوبوس دریافت و فرایند پلاک‌گذاری نیز انجام شود تا بتوان در همین سال ۱۴۰۲ فاز نخست برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی مشهد را عملیاتی کرد.

اتوبوس برقی در مرحله استانداردسنجی

مرتضی هدشی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه موضوع قرارداد اتوبوس‌برقی مشهد در بهمن سال ۹۸ از سوی شهرداری مشهد، گروه مپنا و گروه خودروسازی عقاب‌افشان منعقد شد، بیان کرد: پس از انعقاد این قرارداد و در سال ۱۴۰۰ اتوبوس‌برقی ساخته شده در مشهد رونمایی شد و پس از این رونمایی، تست میدانی اتوبوس نیز انجام و نکات فنی به شرکت سازنده برای اصلاح اعلام شد.

وی با بیان اینکه پس از انجام تست میدانی اتوبوس و رفع مشکلات فنی، فرایند اخذ استاندارد و پلاک‌گذاری خودرو ازسوی شرکت سازنده وارد مرحله عملیاتی شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه اتوبوس‌برقی ساخته شده، نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل است که تمام مسائل فنی، قوای متحرکه، شاسی، بدنه و حتی تزئینات آن توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده و نمونه مشابهی پیش از این اتوبوس وجود نداشته است، از همین رو در کشور نیز استاندارد مشخصی برای این اتوبوس تعریف نشده بود.

گرفتن استاندارد تا پایان شهریور

معاون فنی و عمران سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه خرید صد دستگاه اتوبوس‌برقی میان شهرداری مشهد و شرکت‌های سازنده این اتوبوس، گفت: این تفاهم‌نامه زمانی به مرحله انعقاد قرارداد می‌رسد که اتوبوس تولید شده بتواند استاندارد‌های موردنیاز را کسب کند و پلاک‌گذاری شود، البته شرکت سازنده همچنان پیگیر گرفتن استانداردهاست و این امیدواری را نیز داده است که تا پایان شهریورماه امسال موضوع اخذ استاندارد و پلاک‌گذاری اتوبوس انجام شود.

هدشی ادامه داد: هر چند که شرکت سازنده بسیار امیدوار است که تا پایان شهریور استاندارد‌های این اتوبوس را دریافت کند، اما ما نمی‌توانیم وعده ۱۰۰ درصدی بدهیم؛ چرا که ممکن است دستورالعمل یا موضوع خاصی مانع کار شود.

به گفته وی در صورتی که استاندارد‌های این اتوبوس اخذ شود، فرایند خرید اتوبوس‌برقی برای شهر مشهد و فرایند برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد؛ چرا که می‌توان تفاهم‌نامه خرید صد دستگاه اتوبوس‌برقی را به مرحله انعقاد قرارداد رساند.

مکاتبات با وزارت کشور برای تسریع در برقی‌سازی خطوط

معاون فنی و عمران سازمان اتوبوس‌رانی مشهد با بیان اینکه هدف مدیریت شهری در فاز نخست برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی مشهد در هسته مرکزی است، اضافه کرد: با برقی‌سازی این خطوط علاوه بر تسهیل رفت‌وآمد زائران و مجاوران بارگاه رضوی، به کاهش آلایندگی زیست‌محیطی در هسته مرکزی شهر نیز کمک می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: البته با حمایت شهردار مشهد، مکاتباتی هم با وزارت کشور و دیگر نهاد‌های مرتبط انجام شده و شهرداری مشهد برای تأمین ناوگان‌برقی اعلام آمادگی کرده است تا بتوان این موضوع را در شهر مشهد سرعت بخشید، بنابراین حداقل در شهر مشهد عزم جدی برای بهره‌مندی از اتوبوس‌برقی وجود دارد.

مسیر‌های مختلف برای خرید اتوبوس برقی

هدشی در پاسخ به این سؤال که اگر فرایند اخذ استاندارد‌های اتوبوس‌برقی تا پایان شهریور به سرانجام نرسد آیا شهرداری مشهد مسیر دیگری برای خرید اتوبوس‌برقی دنبال می‌کند؟ گفت: شهرداری مشهد معطل پلاک‌گذاری اتوبوس‌برقی که در گذشته رونمایی شد، نبوده است، از همین‌رو اتوبوس‌های دیگری که توسط تولید‌کنندگان داخلی در کشور مونتاژ شده یا اتوبوس‌هایی که وارد شده در مشهد تست میدانی شده است و حتی در یک بخش وارد مرحله انعقاد تفاهم‌نامه هم شده‌ایم.

وی افزود: در مجموع برای بهره‌مندی از اتوبوس‌برقی در ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد، چندین موضوع در مدیریت شهری در حال پیگیری است و هر کدام از این موضوع‌ها زودتر به نتیجه برسد آن را عملیاتی خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->